Кіберспорт може бути небезпечним: які "спортивні" захворювання загрожують гравцям

4 вересня 2023, 17:40
Читать новость на русском
АКТУАЛЬНО

Внаслідок різкого сплеску популярності кіберспорту, кількість охочих позмагатися у відеоіграх активно зростає. Ще у 2021 році у світі налічувалося понад 2,6 мільйона кіберспортсменів конкурентного рівня. Враховуючи наведені дані, з впевненістю можна стверджувати, що сьогодні цьому явищу слід приділити особливу увагу.

Кіберспорт або Esport – це індивідуальні або групові змагання, в яких гравці чи команди змагаються у віртуальній багатокористувальницькій відеогрі через електронні інтерфейси (комп'ютеру або мобільного телефону). 24 Канал розбирався, як цей вид спорту впливає на здоров'я гравців та чи корисний він. 

Цікаво Чи справді веганство корисне для здоров'я: відповідь здивує

Як працює кіберспорт

У 2022 році кіберспорт став офіційною медальною дисципліною на 19 азійських іграх в Ханчжоу. Спортсмени змагалися у:

  • DotA 2.
  • Hearthstone.
  • League of Legends.
  • FIFA.
  • Street Figher V.
  • Dream of the Three Kingdoms 2.
  • PUBG Mobile.
  • Arena of Valor.

Вперше медалі кіберспортсменів увійшли до загального заліку національних збірних. І хоча спроба представити кіберспорт у показовій програмі Олімпіади-2024 у Парижі зазнала невдачі, цілком очевидно, на якому рівні стоїть питання про включення кіберспорту до світового спортивного процесу.

Попри молодість змагань, у кіберспорті вже відбулося розшарування між аматорами та професіоналами. Для перших відеогра – це спосіб провести 2 – 3 години за розвагами та спілкуванням, для других – це спорт, з усіма його атрибутами: високими гонорарами, славою, популярністю та, на жаль, професійними захворюваннями.


Кіберспорт набуває все більшої популярності / Фото Pexels​

Щодо заробітків, то вони більш ніж солідні. Наприклад, найвідоміша українська команда NaVi (Natus Vincere) у складі п'яти гравців, перемогли на найпрестижнішому PGL Major Stockholm 2021 за CS:GO. Призовий фонд турніру становив 2 мільйони доларів, 1 мільйон з яких отримав переможець. Але, крім призових виплат, дохід гравця формує заробітна плата та виплати за рекламними контрактами. Тому мотивація у кіберспортсменів змагального рівня дуже висока.

Чи бувають у кіберспорті "спортивні" травми?

Спорт високих досягнень, у будь-якому вигляді, врешті-решт може призвести до проблем зі здоров'ям. Наприклад, Хай Лам ("Hai" Du Lam), професійний гравець команди Cloud9 у League of Legends, був змушений завершити кар'єру у 26 років через погіршення здоров'я. Що може призвести до таких наслідків при, здавалося б, посильних навантаженнях?

Фундаментальна відмінність кіберспорту від традиційних видів полягає у поєднанні загальної статичності тіла з підтримкою підвищеної концентрації уваги, швидкості прийняття рішень, зорово-моторної координації, інтенсивної дрібної моторики.

Для підтримки форми спортсмени тренуються 24 – 25 днів на місяць, мінімум по 8 годин на день. На тренувальних зборах ігровий час збільшується до 15 години на день. Але це не межа: для напрацювання форми початківці можуть проводити у грі 20 годин на добу. 40% кіберспортсменів мають менш як 150 хвилин фізичної активності на тиждень, що суперечить рекомендаціям ВООЗ з питань фізичної активності та малорухливого способу життя. Тому фоновий стресор для організму кіберспортсмена – це гіподинамія.


Тренування кіберспортсменів вкрай виснажливі / Фото Pexels​

Проблеми з шиєю

У професіоналів найчастіше ушкоджується кістково-м'язова система організму. У 42% спортсменів діагностовано тендінопатію шийного відділу хребта та у стількох же – грудного та поперекового відділів.

Причина в тому, що час тривалого сидіння м'язи шиї та спини активуються в незбалансованому положенні тіла, що призводить до м'язової напруги та втоми. В результаті м'язи послаблюють підтримку хребта, що переносить навантаження на зв'язки та міжхребцеві диски, викликаючи патологічні зміни в останніх.

Тунельний синдром

Візитівкою кіберспортивних травм став синдром зап'ясткового каналу, більш відомого під назвою "тунельний синдром". Він викликається защемленням серединного нерва області зап'ястя. До цього призводить неприродне положення кисті та специфічна моторика з ізотонічними та ізометричними дрібними скороченнями.

Професійний кіберспортсмен виконує 300 – 450 дій на хвилину (APM, actions per minute). Рекорд APM – 818 – зафіксований у південнокорейського спортсмена Пак Сон Джуна. Проблема починається як відчуття втоми в кисті та зазвичай ігнорується. Далі біль поширюється на пальці, зап'ястя, передпліччя, стає гострим. Порушується дрібна моторика, послаблюється хват, пальці німіють, перестають відчувати тепло та холод. У найгірших випадках біль переходить на плечі та шию – за шляхом всього нерва.


Тривале перебування за комп'ютером може нашкодити нервам / Фото Pexels​

Синдром сухого ока

Кіберспортсмени піддають значному навантаженню оптичну систему організму. Відеогра вимагає значної концентрації уваги та зорової витривалості. Найпоширеніша проблема – синдром сухого ока, який може стати причиною розвитку очних інфекцій, запалень, погіршення зору та в цілому негативно впливати на якість життя та продуктивність.

Більшість професійних кіберспортсменів відчувають фізичну сухість очей вже після 4 годин тренування і всі – після повного тренування (8 годин). Американська оптометрична асоціація рекомендує правило 20/20/20: 20 секундна перерва кожні 20 хвилин, щоб розглядати щось на відстані 20 футів (близько 6 метрів).

Проблеми з травленням

Непрямі, але суттєві навантаження зазнає травна система кіберспортсменів. Основні фактори ризику: гіподинамія, нерегулярний прийом їжі та неоптимальні харчові переваги. В умовах гіподинамії можливий розвиток захворювань шлунково-кишкового тракту та порушень обміну речовин, аж до розвитку діабету 2 типу.

Нерегулярний прийом їжі провокує диспепсичні розлади, гастрит і може призвести до виразкової хвороби. Спеціальні опитування продемонстрували, що багато спортсменів мають неоптимальне харчування: снеки, смажені продукти, продукти з надлишковим вмістом цукру та солі. Такий раціон протягом тривалого часу, неминуче призводить до гострих та хронічних захворювань органів шлунково-кишкового тракту.

Серцево-судинна система

Останнім часом порушуються питання серцево-судинної безпеки під час занять кіберспортом, спрямована на запобігання прихованим та потенційно фатальним захворюванням. Ряд досліджень показує, що симпатична нервова система кіберспортсменів активується під час гри та модулюється ігровою ситуацією. Це супроводжується вивільненням катехоламінів, підвищенням артеріального тиску та збільшенням частоти серцевих скорочень. Все вищезгадане може стати причиною аритмії, тахікардії та/або фібриляції, особливо у людей, схильних до цих патологій.

Проблеми з нервовою системою

Негативний вплив на нервову систему насамперед обумовлений великою тривалістю ігрового часу. Синє світло екрана монітора пригнічує вироблення мелатоніну, порушує циркадні ритми та погіршує когнітивні функції. Гравці це знають, проте більшість спортсменів ігнорують використання спеціальних окулярів, що блокують синє світло.

Порушення сну можуть провокувати депресію, обсесивно-компульсивний розлад та ігрову залежність. Для коригування розладів сну та нормального самопочуття вдень можна застосовувати препарат Ньюрексан (Neurexan), який коригує процес засинання, знімаючи нервову напругу.


Синє світло від екрана може порушити графік сну / Фото Pexels​

Кіберспорт вже став загальносвітовим соціальним феноменом та стане повноправним видом спорту найближчим часом. Його розвиток не викликає сумніву, адже провідним кіберспортсменам світу 18 –26 років. Спортивна медицина поки що мало адаптована до потреб кіберспортсменів, особливо початківців, які в гонитві за результатом можуть завдати відчутної шкоди своєму здоров'ю.